Orättvisa, men emot vem?




Jag hade ett samtal häromdagen med en vän om outbildade pedagoger som jobbar ute i verksamheten.
I detta fall handlade det om en person som har fått fast jobb på en förskola utan någon som helst utbildning inom området. Denna person fick jobbet eftersom denna hade lasat in sej och därmed fått en heltidstjänst.


Detta tycker jag faktiskt är helt fel.

*Fel just för att barnen som finns ute i verksamheten ska få möta utbildad personal för att de ska kunna få en sån god och riktigt utveckling som möjligt och för att personalen ska kunna erbjuda en sån bra pedagogisk miljö som möjligt.

*Fel just för att vad lönch det annars att plugga till fsk lärare om man ändå kan få heltidsjobb utan att ha pluggat 3½ år och dragit på sej en massa studieskulder!?

*Fel för att det sänder ut fel signaler till samhället att man inte behöver utbildning för att få fastjobb.

*Fel för att jag verkligen inte skulle vela sätta mina framtida barn på en förskola där det inte finns utbildad personal.
(Då tycker jag absolut att det ska få finnas kompetenta vikarier som inte har utbildning, men dessa ska inte gå på en fast tjänst.)

Det är väl ändå våra barns framtid som ska börja utvecklas på förskolan, då ska det väl ändå kunna finnas utbildad personal för jobbet!??!

Fast jag kan förstå personer som har jobbat så många timmar så de fått ihop de timmar som behövs för att bli inlasad,.. klart att inte de tackar nej till en fast tjänst då. Men jag tycker ändå det är fel.

VAD TYCKER NI!?!?


Kommentarer
Postat av: J

Hihi japp jag är levande bevis på motsatsen...men det är inte samma flagen som i utlandet du vet när man blir rosa under...utan det är samma färg =) Så ja byter nog bara skinn =)

2008-07-17 @ 12:53:17
URL: http://mittimellan.blogg.se/
Postat av: joe shaver

Ungar är ungar, så mycket pedagogik behövs det inte. Du är lurad , Lollo. Tyvärr.

2008-07-17 @ 18:57:47
Postat av: Hanna

Jag tycker att lasningslistan ska avskaffas. Inga otutbildade ska ta hand om ungar, undervisa eller badvakta. Självklart tar man ju jobben man får, men allt skulle bli bättre om alla fick söka de jobb som finns och få en tjänst som man har utbildning och kompetens för.

2008-07-18 @ 18:28:09
URL: http://rockansmama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0