Bröllop

Har suttit och tittat på "Bonde söker fru-Bröllopet"
Det är sannerligen vackert, även om jag kan tycka att bonde-Magnus är lite töntig :-p
Funderade litegrann på det här med att pappan leder fram hans dotter till altaret.
Det känns som att det är lite ålderligt att göra det. Även om jag tror att många använder den seden fortfarande.
Visst, det är väl en viss charm med det.
Men vad symbolyserar det egentligen, att pappan ger bort sin dotter?
Dotter har ju ändå bestämt själv den hon vill gifta sej med och behöver inte "ges bort"?

Vad tycker ni?

*Pappa följer dotter till alteret och "ger bort "henne till hennes blivande man?
*Eller att mannen och kvinnan som ska gifta sej går in tillsammans?



Kommentarer
Postat av: maria

missade brölloppet!! men visst hade hon konstig sminkning...ja vill inte ha blå ögonskugga när j gifter mig! haha



äh..de är ju typ amerikanskt att pappan lämnar över dottern, har inte hört nån som gjort de i sverige.

2009-01-26 @ 21:20:22
URL: http://nudlarochfil.blogg.se/
Postat av: Emma

Har gor man lite som man vill, aven om traditionen nog sitter i mer har att pappan ger bort dottern. Jag tycker att det ar lite fint jag, vi ska nog ha det sa nar vi nan gang far tummen ur och planerar om brollopet... Fast pappa klagar, han har scenskrack sager han. Jag kontrar med att talet kommer sakert att bli varre, haha!

2009-02-01 @ 18:12:59
URL: http://svengelska.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0